Κανονισμός σχολείου

                      15ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ

 

                   

                                             

               

 

 

                          

 

                       

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ Δ/ΝΣΗ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ

Δ/ΝΣΗ Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ Ν. ΛΑΡΙΣΑΣ

  

 

 

 

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Σχολικής Μονάδας 

15Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ

 

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

 

Στοιχεία Σχολικής Μονάδας………………………………………………………………………………………………………. 3

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ 15ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΛΑΡΙΣΑΣ

Εισαγωγικά……..…….……………………………………………………………………………………………………………… 4

1. ΓΕΝΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ……………………………………………………………………………. 4

1.1.  Διδακτικό ωράριο………………………………………………………………………………………………………… 5

2. ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ..……………………………………………………………………………………. 6

3. ΜΑΘΗΤΕΣ – ΓΕΝΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ……………………………………………………………………………………………… 6

3.1. Προσέλευση  και  αποχώρηση  μαθητών  από  το  σχολείο………………………………………………… 6   

3.2. Φοίτηση  και  απουσίες  μαθητών………………………………………………………………………………… 7

3.3. Ενημέρωση γονέων……………………………………………………………………………………………………………. 8

4. ΣΟΒΑΡΑ ΠΑΡΑΠΤΩΜΑΤΑ – ΑΥΣΤΗΡΕΣ ΕΠΙΒΟΛΕΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΜΕΤΡΩΝ…………………………… 8

5. ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΜΑΘΗΤΩΝ………………………………………………………………………… 9

5.1. Παιδαγωγικά  μέτρα  πειθαρχίας……………………………………………………………………………………….. 9

6.    ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ………………………………………………………………………………………………………………….  10

7.    ΓΟΝΕΙΣ  –  ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ…………………………………………………………………………………………………….  11

7.1. Συνεργασία σχολείου – γονέων & κηδεμόνων………………………………………………………………….  11

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ/ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ

Εισαγωγικά…………………………………………………………………………………………………………………………… 13

1.   Ενδεικτικές δράσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών βίας σε επίπεδο σχολικής μονάδας……………………………………………………………………………………………………………… 14

2.   Ενδεικτικές οδηγίες για τη διαχείριση και αντιμετώπιση περιστατικών βίας  σε επίπεδο σχολικής μονάδας (πρωτόκολλα διαχείρισης- πρωτόκολλα συνεργασίας)………………………… 16

 

                                                                                                             

 

 

Ταυτότητα Σχολικής Μονάδας

 

15ο Γυμνάσιο Λάρισας

Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας

Κωδικός Σχολείου (ΥΠΑΙΘ):

3101051

 

 

Στοιχεία

 

Έδρα Σχολικής Μονάδας (διεύθυνση):

 

Τηλέφωνο Διεύθυνσης

2410670223

Τηλέφωνο Γραφείου Καθηγητών

2410620724-2410000023

e-mail

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Ιστοσελίδα:

http://15gym-laris.lar.sch.gr

Διευθυντής Σχολικής Μονάδας

ΖΑΧΟΣ ΜΙΧΑΗΛ

Υποδιευθυντές Α & Β

ΓΚΑΡΑΝΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

ΚΑΚΑΒΙΤΣΗ ΑΣΠΑΣΙΑ

Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων

ΚΑΛΥΒΑ ΚΑΣΣΙΑΝΗ

Πρόεδρος δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου

ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ

 

 

 

 

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ 15ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΛΑΡΙΣΑΣ

 

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ

 

            Με τον όρο «Σχολικός κανονισμός» εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου.

            Οι συνθήκες αυτές πρέπει να αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας (μαθητές-εκπαιδευτικοί-γονείς), χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό, με ανοχή και αναγνώριση. Στο πλαίσιο αυτό ο όρος «σχολική πειθαρχία» αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και αναδεικνύεται σε βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου.

Η εφαρμογή του σχολικού κανονισμού δεν έχει σκοπό να περιορίσει την ελευθερία του μαθητή αλλά μέσα από την καθιέρωση και εφαρμογή των κανόνων να βοηθήσει την σχολική κοινότητα να διαμορφώσει υγιείς προσωπικότητες, να μάθει στα μέλη της να σέβονται τις ελευθερίες των άλλων και να εδραιώσει δημοκρατικές αρχές.  

 

 

 

  1.   ΓΕΝΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

 

  • Κατά τις ώρες λειτουργίας του σχολείου, όποιος εκπαιδευτικός εισέρχεται ή εξέρχεται κατά τις ώρες αυτές, έχει την ευθύνη να κλείνει την αυλόπορτα.
  • Ο εφημερεύων εκπαιδευτικός που θα τύχει να ανοίξει μετά το κτύπημα του κουδουνιού την αυλόπορτα έχει την ευθύνη τόσο να ελέγξει ποιος εισέρχεται στο σχολείο και για ποιο λόγο όσο και για το αν εξυπηρετήθηκε και κατόπιν εξήλθε από το σχολείο.
  • Με το χτύπημα του κουδουνιού και κατά την ολιγόλεπτη διάρκεια και μόνο της πρωινής προσευχής  η κεντρική είσοδος του σχολείου θα παραμένει ανοικτή με ευθύνη του εφημερεύοντα εκπαιδευτικού για τους καθυστερημένους μαθητές. Αμέσως μετά, η πόρτα θα κλείνει με ευθύνη της Διεύθυνσης του σχολείου.
  • Το σχολείο έχει την ευθύνη των μαθητών που παραμένουν μέχρι και 10 λεπτά μετά τη λήξη του ωραρίου λειτουργίας του.
  • Σε περίπτωση που ο καιρός είναι επισφαλής την ημέρα μιας  προγραμματισμένης  μετακίνησης (εκδρομής) οι μαθητές θα έρχονται στο σχολείο με την εκδρομική, αλλά και με τη σχολική τους τσάντα σαν να επρόκειτο να γίνει το μάθημα. Σε κάθε περίπτωση το ωράριο  8:15-13:55 θα τηρείται κανονικά.
  • Εφόσον μια μετακίνηση δεν πραγματοποιηθεί λόγω κακοκαιρίας θα αναβάλλεται  για κάποια  επόμενη ημέρα που θα  έχει καλό καιρό. Η νέα ημερομηνία της μετακίνησης θα γνωστοποιείται  μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και με προφορική ενημέρωση των μαθητών την προηγούμενη ημέρα.
  • Σε περίπτωση απεργίας τα ονόματα των απεργών εκπαιδευτικών  ανακοινώνονται επίσημα κατά την ώρα της προσευχής την ημέρα εκείνη και ποτέ πριν τις 8:00 (χρόνος έναρξης του εργασιακού  ωραρίου των εκπαιδευτικών).

 

 

 

2.2. Διδακτικό ωράριο

Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων και τα διαλείμματα καθορίζονται από σχετική απόφαση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και ανακοινώνεται στους γονείς και τα παιδιά με την έναρξη του διδακτικού έτους. Το σχολικό έτος ορίζεται από την 1η Σεπτεμβρίου έως τις 30 Ιουνίου, ενώ τα μαθήματα αρχίζουν από τις 11 Σεπτεμβρίου και λήγουν στις 30 Μαΐου.

 

 

 

  1. ΩΡΟΛΟΓΙΟ  ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  ΣΧΟΛΕΙΟΥ 

 

 

ΩΡΕΣ

ΔΙΑΡΚΕΙΑ

 

 

08.00΄- 08.15΄

15΄

 Υποδοχή μαθητών

1

08.15΄- 8.55΄

40΄

 1η διδακτική ώρα

 

8.55΄- 09.05΄

10΄

 Διάλειμμα

2

09.05΄- 09.50΄

45΄

 2η διδακτική ώρα

 

09.50΄- 10.10΄

10΄

 Διάλειμμα

3

10.00΄- 10.45΄

45΄

 3η διδακτική ώρα

 

10.45΄- 10.55΄

10΄

 Διάλειμμα

4

10.55΄- 11.35΄

40΄

 4η διδακτική ώρα

 

11.35΄- 11.45΄

10΄

 Διάλειμμα

5

11.45΄- 12.25΄

40΄

 5η διδακτική ώρα

 

12.25΄- 12.35΄

10΄

 Διάλειμμα

6

12.35΄- 13.15΄

40΄

 6η διδακτική ώρα

 

13.15΄- 13.20΄

 Διάλειμμα

7

13.20΄- 13.55΄

35΄

 7η διδακτική ώρα

 

  1. ΜΑΘΗΤΕΣ – ΓΕΝΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ

 

4.1. Προσέλευση  και  αποχώρηση  μαθητών  από  το  σχολείο

 

  • Η ώρα προσέλευσης των μαθητών είναι από τις 8:00  έως  8:15.
  • Όλοι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί, παρευρίσκονται στην πρωινή συγκέντρωση και προσευχή του σχολείου.
  • Οι αλλόθρησκοι και οι ετερόδοξοι μαθητές παρευρίσκονται στην συγκέντρωση και προσευχή έχοντας το δικαίωμα να μη μετέχουν σε αυτήν και παράλληλα την υποχρέωση να αποδίδουν τον πρέποντα σεβασμό.
  • Οι καθυστερημένοι κατά την προσέλευση μαθητές, εφόσον φτάσουν στο σχολείο μετά το κτύπημα του κουδουνιού και κατά τη διάρκεια της προσευχής ,παραμένουν στον αύλειο χώρο της κεντρικής εισόδου του σχολείου τηρώντας την ησυχία μέχρι να τελειώσει  η προσευχή.
  • Το σχολείο ρυθμίζει το θέμα της καθυστερημένης προσέλευσης των μαθητών, έχοντας σαν γενική αρχή ότι δεν πρέπει να διακόπτεται το μάθημα εξαιτίας αυτών που καθυστερούν επισημαίνοντας στους γονείς την ευθύνη τους όσο αφορά στην έγκαιρη προσέλευση των μαθητών και την αναστάτωση που δημιουργείται στην τάξη. Μαθητής που φτάνει στο σχολείο μετά το κλείδωμα της κεντρικής αυλόπορτας οφείλει να παρουσιάζεται πρώτα στο γραφείο της Διεύθυνσης και να ενημερώνει για το λόγο της απουσίας του.
  • Οι μαθητές προσέρχονται στην τάξη αμέσως μόλις χτυπήσει το κουδούνι, πριν από τον καθηγητή. Αδικαιολόγητη καθυστέρηση, σημαίνει ωριαία απομάκρυνση με απουσία.
  • Κατά την παραμονή των μαθητών στην τάξη, υπεύθυνος είναι ο εκπαιδευτικός που διδάσκει τη συγκεκριμένη ώρα, ενώ κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί.
  • Απαγορεύεται η χρήση της τουαλέτας κατά την ώρα του μαθήματος από τους μαθητές ,εκτός ειδικών περιπτώσεων.
  • Οι μαθητές οφείλουν να διατηρούν το περιβάλλον της τάξης καθαρό (π.χ. όχι μπουκάλια νερού ή φαγητό στα θρανία). Είναι θέμα πολιτισμού και παιδείας.
  • Κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων, οι μαθητές πρέπει να βρίσκονται στο χώρο της αυλής ή στα γήπεδα (δεν επιτρέπεται η παραμονή των μαθητών στους διαδρόμους παρά μόνο σε περίπτωση κακοκαιρίας).
  • Δεν επιτρέπεται η είσοδος εξωσχολικών στο σχολείο. Κατά τις ώρες λειτουργίας του σχολείου, η πόρτα της εισόδου παραμένει κλειδωμένη.
  • Όλοι οι μαθητές θα πρέπει να σέβονται το δικαίωμα των συμμαθητών τους στη μάθηση και των καθηγητών τους στην εκτέλεση του έργου τους.
  • Το ντύσιμο των μαθητών πρέπει να είναι ανάλογο του χώρου παιδείας και πολιτισμού στον οποίο φοιτούν.
  • Οι γονείς θα πρέπει να ενημερώνουν τη Διεύθυνση του σχολείου για οποιοδήποτε θέμα υγείας αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους (π.χ. χορήγηση φαρμάκων, παροχή πρώτων βοηθειών κ.λπ.).
  • Η προσέλευση των μαθητών στο σχολείο γίνεται με ευθύνη των γονέων. Μετά την είσοδο των μαθητών στο χώρο του σχολείου, την ευθύνη έχουν οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί.
  • Η αποχώρηση ενός μαθητή από το σχολείο πριν τη λήξη των μαθημάτων γίνεται μόνο μετά από έγκριση του γονέα ή κηδεμόνα .

 

4.2. Φοίτηση  και  απουσίες  μαθητών

 

Το σχολείο, ως ζωντανός οργανισμός, αποτελεί θεσμό που προετοιμάζει τα παιδιά, με τη μάθηση και την αγωγή, για μια σωστή και αποδοτική ζωή, τα προετοιμάζει και τα διαπαιδαγωγεί για την απρόσκοπτη ένταξή τους σε μια ελεύθερη και δημοκρατική κοινωνία μετά την αποφοίτησή τους από το σχολείο. Για το λόγο αυτό η συμμετοχή των μαθητών οφείλει να είναι τακτική, ενεργός και συστηματική. Η ελλιπής φοίτηση των μαθητών και μάλιστα χωρίς κάποιο σοβαρό λόγο (π.χ. υγείας), δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδό τους.

            Η φοίτηση των μαθητών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, είναι καθήκον και υποχρέωσή τους.

 

  • Η φοίτηση των μαθητών και η παρακολούθηση όλων των μαθημάτων πρέπει να είναι τακτική.
  • Η συμμετοχή των μαθητών στις σχολικές δραστηριότητες είναι υποχρεωτική.
  • Το σχολείο οφείλει να δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες ώστε ο μαθητής να χαίρεται και να επιδιώκει τη συμμετοχή του σε αυτές.
  • Για την τακτική φοίτηση του μαθητή την ευθύνη έχει ο γονέας ή κηδεμόνας του με τις συνέπειες που ορίζει ο νόμος.
  • Απουσία των παιδιών από τα μαθήματα δικαιολογείται μόνο σε περίπτωση σοβαρού λόγου (ασθένεια, οικογενειακά γεγονότα).
  • Σε περίπτωση ασθενείας, η απουσία δηλώνεται εγκαίρως από το γονέα στη Διεύθυνση του Σχολείου.
  • Για απουσίες άνω των 3 ημερών απαιτείται ιατρική βεβαίωση στην οποία θα αναγράφεται η ασθένεια. Ο μαθητής επιστρέφει όταν δεν υπάρχει κίνδυνος να μεταδοθεί η νόσος.
  • Για την τακτική παρακολούθηση της φοίτησης του μαθητή την ευθύνη έχει το σχολείο. Σε περίπτωση πολυήμερης απουσίας ενός μαθητή ο εκπαιδευτικός του τμήματος ή η διεύθυνση του σχολείου, αν δεν έχει ενημερωθεί από το γονέα, οφείλει να ενδιαφερθεί για το λόγο της απουσίας του.

 

4.3. Ενημέρωση γονέων

 

  • Κάθε γονέας δικαιούται να ενημερώνεται υπεύθυνα από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου για την πρόοδο του παιδιού του στη συγκεκριμένη ημέρα και ώρα που ο εκπαιδευτικός έχει ορίσει για το σκοπό αυτό.
  • Στο τέλος κάθε τετραμήνου ο εκπαιδευτικός αξιολογεί τη συνολική επίδοση των μαθητών του.
  • Ο Σύλλογος Διδασκόντων αποφασίζει την ημερομηνία κατά την οποία οι γονείς θα ενημερωθούν από τους εκπαιδευτικούς των Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεων για την πρόοδο των παιδιών τους και θα πάρουν τους ελέγχους προόδου.
  • Η προσέλευση των γονέων και κηδεμόνων στις συναντήσεις που ορίζονται από το σχολείο είναι απαραίτητη. 

 

  1. ΣΟΒΑΡΑ ΠΑΡΑΠΤΩΜΑΤΑ – ΑΥΣΤΗΡΕΣ ΕΠΙΒΟΛΕΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΜΕΤΡΩΝ

 

  1. Άσκηση βίας (σωματικής-λεκτικής-ψυχολογικής) σε συμμαθητή.
  2. Κάπνισμα (συμβατικού ή ηλεκτρονικού τσιγάρου). Υπ. Απόφαση 88202/30-6-2009 Υπ. Υγείας (εφαρμογή Ν,3730/2008, άρθρο 3) «…στους χώρους των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, κάθε βαθμίδας, τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα απαγορεύεται πλήρως το κάπνισμα».
  3. Αποχώρηση του μαθητή από το σχολείο -ενώ έχει μάθημα- χωρίς άδεια. Θα ειδοποιούνται άμεσα οι γονείς του και ο μαθητής θα τιμωρείται αυστηρά.
  4. Καταστροφή ή κλοπή ατομικής περιουσίας συμμαθητή.
  5. Καταστροφή της περιουσίας του σχολείου. Σας παρακαλούμε, μη γράφετε σε θρανία και τοίχους!
  6. Κινητά τηλέφωνα. Ο σύλλογος καθηγητών αποφάσισε (Πρ. 2/8-9-2017) ότι σε μαθητή που χρησιμοποιεί κινητό τηλέφωνο θα επιβάλλεται το παιδαγωγικό μέτρο αποβολής μιας ημέρας. Σύμφωνα με την Υπ. Απόφαση 100553/Γ2/04-09-2012 «Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους εκτός από κινητά τηλέφωνα και οποιαδήποτε άλλη συσκευή ή και παιχνίδι που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας δεδομένων εικόνας και ήχου (π.χ. ρολόι ή στυλό με κρυφή κάμερα) εντός του σχολικού χώρου». Όταν συντρέχει σοβαρός λόγος να έχει μαθητής κινητό τηλέφωνο (υγείας ή θέμα ασφάλειας), θα πρέπει ο κηδεμόνας του να προσέλθει στο σχολείο και να κάνει υπεύθυνη δήλωση, προσκομίζοντας και κατάλληλα δικαιολογητικά (ιατρικές γνωματεύσεις κλπ.). Στην περίπτωση αυτή, ο μαθητής θα αφήνει το κινητό του στο γραφείο της Διεύθυνσης μόλις προσέρχεται στο σχολείο και θα το παίρνει στο σχόλασμα.

 

  1. ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΜΑΘΗΤΩΝ

 

6.1. Παιδαγωγικά  μέτρα  πειθαρχίας

 

  • Βασικός στόχος της σχολικής κοινότητας για την προώθηση του παιδαγωγικού έργου είναι η ανάπτυξη σε κάθε μαθητή της ικανότητας της αυτοπειθαρχίας στην τήρηση των κανόνων.
  • Όλα τα μέρη της σχολικής κοινότητας πρέπει να σέβονται και να τηρούν τον κανονισμό λειτουργίας του σχολείου.
  • Όλοι πρέπει να γνωρίζουν ποια συμπεριφορά είναι ανεκτή και ποια όχι από το σχολείο.
  • Οι παραπάνω κανόνες αποτελούν ένα συμβόλαιο μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας και μας επιτρέπουν να προλαβαίνουμε συμπεριφορές που δεν είναι αποτελεσματικές και λειτουργικές ,ώστε να μην φτάνουμε στο δυσάρεστο σημείο της επιβολής κάποιων παιδαγωγικών μέτρων.

Τα είδη των πειθαρχικών-παιδαγωγικών μέτρων επιβάλλονται στο μαθητή ανάλογα με την συμπεριφορά του από τον καθηγητή, το Διευθυντή ή τη Διευθύντρια και το Σύλλογο Διδασκόντων.

Συνοπτικά τα στάδια επιβολής κατά βήμα των πειθαρχικών-παιδαγωγικών μέτρων σε μαθητή που συνεχίζει να έχει συστηματικά «απρεπή» συμπεριφορά είναι:

  • Προφορική παρατήρηση.
  • Επίπληξη.
  • Αποβολή από τα μαθήματα μίας (1) ημέρας.
  • Αποβολή από τα μαθήματα δύο (2) ημερών.
  • Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

Είναι αυτονόητο ότι κάθε επιβολή συνέπειας θα είναι ανάλογη με το παράπτωμα στο οποίο έχει υποπέσει ο μαθητής σε συνδυασμό και με την συνολική στάση του και συμπεριφορά και θα έχει πάντα γνώμονα και αρχή την «τιμωρία» της πράξης και όχι του παιδιού.

Όταν ένας μαθητής παραβιάζει συνειδητά και συστηματικά τους κανόνες συμπεριφοράς, προβλέπονται μέτρα ανάλογα με τις πράξεις και τη συμπεριφορά του.

 

Τα πειθαρχικά-παιδαγωγικά μέτρα:

 

  • Επιβάλλονται μόνο όταν ο/η εκπαιδευτικός έχει εξαντλήσει όλα τα παιδαγωγικά μέσα που βασίζονται στο διάλογο και την πειθώ με το μαθητή και τους γονείς.
  • Δεν προσβάλλουν την αξιοπρέπεια και την προσωπικότητα του μαθητή.
  • Δε χρησιμοποιούνται ως απειλές ή εκφοβισμό, αλλά ως φυσική συνέπεια
  • Επιβάλλονται πρωτίστως για την προσωπική νουθεσία και όφελος του μαθητή, αλλά και για να εξασφαλιστεί η ασφάλεια των μαθητών και η εύρυθμη  λειτουργία του σχολείου.

 

  1. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ

 

  • Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου με την συμπεριφορά τους συνεισφέρουν στην διαμόρφωση ήρεμου, ευχάριστου και συνεργατικού κλίματος μέσα στο σχολείο.
  • Τις μεταξύ τους σχέσεις πρέπει να τις διέπει ο αμοιβαίος σεβασμός και να τις χαρακτηρίζει η ειλικρινής, συναδελφική και ανθρώπινη επικοινωνία.
  • Πρέπει να σέβονται τις απόψεις, τις ιδέες και τις προτάσεις των άλλων. Να στηρίζουν με επιχειρήματα και διάλογο την άποψή τους και να αποδέχονται την άποψη της πλειοψηφίας ως ισχύ για την σχολική μονάδα.
  • Είναι χρήσιμο και επιβεβλημένο να συνεργάζονται μεταξύ τους και να προβληματίζονται για την επίλυση προβλημάτων συμπεριφοράς μαθητών που χρειάζονται λεπτούς χειρισμούς εκ μέρους τους.
  • Οφείλουν να παρατηρούν, να κατανοούν και να ερμηνεύουν σωστά τα προβλήματα των μαθητών τους, επιλέγοντας κάθε φορά κατάλληλους διδακτικούς και παιδαγωγικούς χειρισμούς για την επίλυσή τους.
  • Η καθημερινή συχνή και πολλαπλή επικοινωνία των εκπαιδευτικών με τους μαθητές τους πρέπει να γίνεται με όρους παιδαγωγικούς δηλ. με ειλικρινή και ανθρώπινη συνεργασία, ενδιαφέρον, δικαιοσύνη, αγάπη για τον μαθητή, σεβασμό στην προσωπικότητά του και την εξασφάλιση της ευταξίας στην τάξη, αλλά και στο σχολείο με την τήρηση κανόνων δημοκρατικής συμπεριφοράς.
  • Ενδιαφέρονται για την προστασία του σχολικού χώρου και της περιουσίας του σχολείου, αλλά και για την ευκοσμία της τάξης στην οποία κάνουν μάθημα, ευαισθητοποιώντας τους μαθητές σε θέματα καθαριότητας, υγιεινής και καλαισθησίας.
  • Προωθούν, οργανώνουν και ενθαρρύνουν τόσο στο μάθημα όσο και σε άλλες σχολικές δραστηριότητες την ενεργό συμμετοχή των μαθητών.
  • Φροντίζουν για την ασφάλεια των μαθητών, κατά την διάρκεια παραμονής τους στο σχολείο και κατά την πραγματοποίηση εκδηλώσεων του σχολείου.
  • Οφείλουν να ενημερώνουν τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών, προγραμματισμένα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία γνωστοποιώντας τις μέρες της εβδομάδας που μπορούν να δέχονται τους γονείς και να τους ενημερώνουν με λεπτομέρεια και υπεύθυνα.
  • Τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών και οι σχέσεις τους με τα αντίστοιχα μέλη της σχολικής κοινότητας και της εκπαιδευτικής ιεραρχίας περιγράφονται από την αντίστοιχη εκπαιδευτική νομοθεσία. Η σχολική μονάδα πρέπει να είναι ευνομούμενη ομάδα, για να έχει αποτελεσματικότητα και να αποτελεί για τους μαθητές παράδειγμα δημοκρατικής λειτουργίας και πρότυπο δημοκρατικής αγωγής.

 

  1. ΓΟΝΕΙΣ  –  ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ

 

8.1. Συνεργασία σχολείου – γονέων & κηδεμόνων

  • Σημασία της επικοινωνίας

          Πρωταρχική μέριμνα του Σχολείου είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους Γονείς των μαθητών μας και με τον εκλεγμένο Σύλλογό τους, διότι η οποιαδήποτε προσπάθεια του Σχολείου, κυρίως σε θέματα μάθησης και συμπεριφοράς, δεν μπορεί να ευδοκιμήσει χωρίς τη συμπαράσταση και τη βοήθεια των Γονέων και της οικογένειας.

          Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο Σχολείο ενισχύεται και από τη θετική στάση των Γονέων προς το Σχολείο και τους Δασκάλους. Για τον λόγο αυτό θεωρούμε πολύ σημαντική την καλλιέργεια καλής σχέσης μεταξύ Γονέων και Εκπαιδευτικού Προσωπικού. Αυτή ξεκινά πρωτίστως με τη συνεργασία Σχολείου - Γονέων πάνω σε κάθε θέμα που αφορά τα παιδιά τους. Το σχολείο περιμένει άμεση ανταπόκριση και ενδιαφέρον από την πλευρά των Γονέων κάθε φορά που τους καλεί για συνεργασία.

          Συνιστάται οι Γονείς να συμμετέχουν στις κοινές παιδαγωγικές συναντήσεις Γονέων και Εκπαιδευτικού Προσωπικού που οργανώνονται και θεωρούνται απαραίτητες, με σκοπό την ενημέρωση για το παιδαγωγικό έργο του Σχολείου και για τη γενικότερη συμπεριφορά των παιδιών τους. Οι ενημερωμένοι Γονείς συμβάλλουν θετικά στη διαμόρφωση του σχολικού κλίματος προς όφελος πάντα των παιδιών.

  • Οι γονείς – κηδεμόνες των μαθητών του Σχολείου είναι υποχρεωμένοι να κάνουν γνωστά, στον/ην Διευθυντή/ντρια του Σχολείου, την πραγματική διεύθυνση κατοικίας του μαθητή, την ηλεκτρονική διεύθυνση και τα τηλέφωνα, στα οποία θα μπορεί το Σχολείο να επικοινωνεί μαζί τους σε κάθε περίπτωση.
  • Σε περίπτωση αλλαγής ενός από τα παραπάνω στοιχεία ο γονέας είναι υποχρεωμένος να το δηλώσει άμεσα στο σχολείο.
  • Οι γονείς – κηδεμόνες επικοινωνούν με το Σχολείο και ενημερώνουν τη Διεύθυνση και τους καθηγητές για ζητήματα που επηρεάζουν τη συμπεριφορά και την επίδοση των παιδιών. Ανταποκρίνονται στις προσκλήσεις του Σχολείου για κάθε θέμα που αφορά το παιδί τους.
  • Για οποιοδήποτε αίτημά τους που αφορά τη λειτουργία του σχολείου ή τη φοίτηση των μαθητών οι γονείς απευθύνονται στο γραφείο της Διεύθυνσης.
  • Δεν επιτρέπεται η χωρίς λόγο παρουσία των γονέων στην αυλή, τους διαδρόμους και γενικά στους χώρους του Σχολείου.
  • Οι γονείς και οι κηδεμόνες καλούνται να εγκρίνουν με ευθύνη και προσοχή τη συμμετοχή των παιδιών τους σε σχολικές εκδηλώσεις (εκδρομές, κλπ).
  • Δικαιούνται να έχουν πλήρη και υπεύθυνη ενημέρωση για το μαθητή κάθε μέρα που ορίζει ο/η εκπαιδευτικός του. Συμμετέχουν στις συναντήσεις εκπαιδευτικού-γονέων για την ενημέρωση της προόδου των παιδιών τους, αλλά και ζητημάτων που αφορούν  στη διδακτική διαδικασία.

Συμμετέχουν στο Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και συνεργάζονται συλλογικά με το Σχολείο για την προαγωγή του σχολικού έργου. Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Σχολείου αποτελεί την συλλογική έκφραση της άποψης των Γονέων και Κηδεμόνων των μαθητών του Σχολείου μας. Το Σχολείο χρειάζεται και επιδιώκει την συνεργασία του Συλλόγου για την προαγωγή του σχολικού έργου. Είναι προφανές ότι το εκπαιδευτικό έργο ανήκει στην αρμοδιότητα και ευθύνη των εκπαιδευτικών, του Συλλόγου των Εκπαιδευτικών και της Διεύθυνσης του Σχολείου.

Τα θέματα της παιδαγωγικής λειτουργίας των ενδοσχολικών και εξωσχολικών εκδηλώσεων και το γενικότερο κλίμα στο σχολικό χώρο επηρεάζονται από την καλή συνεργασία των εκπαιδευτικών και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Σχολείου.

Το σχολείο περιμένει και προσβλέπει με χαρά στη συνεργασία των Γονέων κάθε φορά που προγραμματίζει μια γιορτή ή δραστηριότητα στο σχολείο. Στις περιπτώσεις αυτές περιμένουμε τη δέσμευση και τη συνέπεια από την πλευρά των Γονέων για την απρόσκοπτη διεξαγωγή όλων των εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων του σχολείου μας.

Ας μην ξεχνάμε ότι η στενή συνεργασία Σχολείου – Γονέων αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση για τα παιδιά μας.

 Ευελπιστούμε στην πρόθυμη συνεργασία των Γονέων με το προσωπικό όλων των φορέων του Σχολείου, ώστε να διευκολύνουν το έργο τους. Κοινή επιδίωξη όλων είναι η αγωγή, η κατάρτιση, η καλλιέργεια, η ασφάλεια και η ευτυχία των παιδιών μας.

 

Κανονισμός

Ο Κανονισμός που κρατάτε στα χέρια σας στηρίζεται στην ισχύουσα Νομοθεσία και στις Σύγχρονες Παιδαγωγικές και Διδακτικές αρχές και αξίες. Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του σχολείου (μαθητές, μαθήτριες, εκπαιδευτικούς, γονείς και κηδεμόνες) αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το υψηλό του όραμα.

Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από το Διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων, σύμφωνα με τις αρχές της Παιδαγωγικής Επιστήμης και την Εκπαιδευτική Νομοθεσία.

 

Ο κανονισμός δίδεται σε όλους τους Γονείς των μαθητών προς ενημέρωσή τους.

 

 

 

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ/ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ

 

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ

Το κοινωνικό φαινόμενο της ενδοσχολικής  βίας και του εκφοβισμού, έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις στη διεθνή πραγματικότητα, με μια τεράστια αύξηση της βιβλιογραφίας και της εμπειρικής ερευνητικής δραστηριότητας τα τελευταία είκοσι χρόνια, με αποτέλεσμα να ασχοληθούν τόσο η ακαδημαϊκή κοινότητα όσο και οι πολιτικές ηγεσίες σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο.

 Αποκορύφωμα της όλης θεσμικής αναγνώρισης του προβλήματος στην Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν και η Διάσκεψη στην Ουτρέχτη το 1997 για την οριοθέτηση του προβλήματος, τη διερεύνηση των επιμέρους δράσεων και προγραμμάτων και την αξιολόγηση για την περαιτέρω πορεία των πρακτικών αντιμετώπισής του. Αποτελεί ένα ανησυχητικό φαινόμενο με πολλαπλές αρνητικές επιπτώσεις στο σχολικό χώρο και στην ευρύτερη κοινωνική πραγματικότητα, αφού μπορεί να δημιουργήσει αρνητικό κλίμα στο σχολείο και να επηρεάσει άμεσα τη διαδικασία της μάθησης.

Η έκθεση στην ενδοσχολική βία μπορεί να επιφέρει σοβαρά συναισθηματικά προβλήματα και έντονο άγχος τόσο στους μαθητές όσο και στους εκπαιδευτικούς.

Οι έρευνες σχετικά με την ενδοσχολική βία στην Ελλάδα καταδεικνύουν ανησυχητικές τάσεις του φαινομένου και επιβεβαιώνουν την ύπαρξη προβλημάτων μεταξύ των νέων στο σχολείο και την ευρύτερη κοινότητα. Παρατηρούνται οι ίδιες τάσεις και γενεσιουργοί παράγοντες της ενδοσχολικής βίας με τις μορφές παραβατικής συμπεριφοράς να καταγράφονται σε μικρότερη όμως κλίμακα από τις ευρωπαϊκές χώρες.

Ο ρόλος του σχολείου στην αντιμετώπιση και πρόληψη της σχολικής βίας είναι σημαντικός, δεδομένου ότι το σχολικό περιβάλλον έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει τη συμπεριφορά των μαθητών και να δράσει σαν μηχανισμός πρόληψης στην προσπάθεια αντιμετώπισης της ενδοσχολικής βίας.

Χρειάζεται γι’ αυτό να αναπτυχθούν άμεσα προληπτικές και παρεμβατικές πρακτικές για αντιμετώπιση, αλλά και μείωση του προβλήματος, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις βίας που καταγράφεται σε υψηλά ποσοστά στα σχολεία (π.χ. λεκτική βία, απειλή για σωματική βλάβη, συγκρούσεις στο σχολικό χώρο).

Παρά το γεγονός ότι η επιστημονική βιβλιογραφία ήταν πλούσια για το ζήτημα της σχολικής βίας, παρά το γεγονός ότι είχαμε ορισμούς, οι οποίοι είχαν προέλθει και από την Ευρωπαϊκή Ένωση, για τη σχολική βία και τον εκφοβισμό, στην Ελλάδα το ζήτημα είχε αντιμετωπιστεί για πάρα πολλά χρόνια κατά τρόπο αποσπασματικό. Δεν αποτελεί ελληνικό φαινόμενο. Αποτελεί πανευρωπαϊκό φαινόμενο. Σε όλες τις χώρες έχουμε τα φαινόμενα της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Θεωρούμε ότι παρά το γεγονός ότι υπήρχε η γνώση του προβλήματος, η Ελλάδα  άργησε και σε πολλές περιπτώσεις αδράνησε.

Η ένταση του φαινομένου της σχολικής βίας και του εκφοβισμού απαιτεί, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης συνεκτικές, οργανωμένες πολιτικές δράσεις ως αναπόσπαστο μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης πολιτικής σε σχέση με τη βία και τον εκφοβισμό στο σχολείο είναι σήμερα αναγκαιότητα.  Αυτό  προϋποθέτει καλή γνώση του αντικειμένου από όλους όσοι εμπλέκονται ενεργά στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Η πρόληψη της σχολικής βίας και του εκφοβισμού προϋποθέτει μεταξύ άλλων την καταγραφή, τη μελέτη, αλλά και την αντιμετώπιση των φαινομένων σε πρώιμο στάδιο, καθώς και την ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας. Η σε βάθος κατανόηση ζητημάτων που άπτονται της σχολικής βίας και του εκφοβισμού, η συντονισμένη διαχείριση των ζητημάτων αυτών μέσα από τη δημιουργία δικτύων σε εθνικό και τοπικό επίπεδο είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την ανάπτυξη στοχευμένων δράσεων. 

 

  1. ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΩΝ ΒΙΑΣ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

Η δημόσια εκπαίδευση αποτελεί το βασικότερο θεμέλιο των σύγχρονων δημοκρατικών κοινωνιών. Στόχος του Υ.ΠΑΙ.Θ. είναι ένα δημοκρατικό σχολείο, ένα σχολείο για όλα τα παιδιά, που να προάγει την ενεργό συμμετοχή όλων (μαθητών, εκπαιδευτικών, γονιών) και να καλλιεργεί εμπράκτως με τη λειτουργία του τις αξίες της συνεργατικότητας, της αλληλεγγύης, του αλληλοσεβασμού, τις ανθρωπιστικές αξίες της κοινότητας και της ομαδικής εργασίας.

Με στόχο μια δημοκρατική, ανθρωποκεντρική παιδεία που να σέβεται τα δικαιώματα όλων των παιδιών και με όραμα ένα δημοκρατικό σχολείο που να προάγει την ψυχική υγεία και τη σχολική επιτυχία, ένα σχολείο που να αποδέχεται τη διαφορετικότητα, να σέβεται την πολυπολιτισμικότητα και να στοχεύει στη διαπολιτισμική επικοινωνία, παρέχοντας ίσες ευκαιρίες σε όλους, προτείνουμε μια σειρά ενδεικτικών δράσεων για τη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης πολιτικής σε επίπεδο σχολικής μονάδας.

Βασική επιδίωξή μας είναι η Σχολική Μονάδα να έχει όλες τις δυνατότητες ώστε να διαπαιδαγωγήσει τους μαθητές για τους τρόπους με τους οποίους θα προστατεύουν αποτελεσματικά τον εαυτό τους από τις βίαιες συμπεριφορές των άλλων και θα συμμετέχουν στην αναζήτηση της ειρηνικής επίλυσης διαφορών και στην αποτροπή βίαιων συμπεριφορών που λαμβάνουν χώρα σε ποικίλα περιβάλλοντα της ζωής τους.

Στόχος του σχολείου μας είναι η συνέργεια όλων όσων έχουν τη διοικητική και παιδαγωγική ευθύνη για τη λειτουργία του, η γόνιμη συνεργασία και η αποτελεσματικότητα στο πεδίο της πρόληψης, αλλά και της αντιμετώπισης των φαινομένων της βίας και του εκφοβισμού.

Στο πλαίσιο αυτό ο Διευθυντής του σχολείου και ο Σύλλογος των Διδασκόντων δίνουν το πλαίσιο εντός του οποίου μπορεί να κινείται η σχολική μονάδα.

Ο Διευθυντής, ο Σύλλογος των Διδασκόντων και ο Συντονιστής  Εκπαιδευτικού Έργου και Παιδαγωγικής Ευθύνης του σχολείου μας, ως Υπεύθυνοι για την πρόληψη και αντιμετώπιση της Σχολικής Βίας/Εκφοβισμού μπορούν:

  1. Να εξηγούν στους μαθητές την έννοια και το περιεχόμενο των Δικαιωμάτων του Παιδιού, έτσι ώστε να κατανοούν την αξία του σεβασμού στη ζωή τους. Να δίνουν έμφαση στην κατανόηση όλων των δικαιωμάτων και στην προσεκτική στάθμισή τους όταν αυτά συγκρούονται, ιδίως δε στα δικαιώματα του σεβασμού της προσωπικότητας, της ελεύθερης έκφρασης της γνώμης, εφόσον δεν προσβάλλει δικαιώματα άλλων, στο δικαίωμα προστασίας από κάθε μορφή αθέμιτης διάκρισης (λόγω φύλου, καταγωγής, εμφάνισης, κοινωνικής προέλευσης κλπ) και βίας, στο δικαίωμα στην εκπαίδευση, στην προστασία της ιδιωτικής ζωής και των προσωπικών δεδομένων, στο δικαίωμα πρόσβασης στην ενημέρωση, κ.λπ.
  2. Να αναπτύσσουν δράσεις που καλλιεργούν την ενσυναίσθηση και διευκολύνουν την προσέγγιση, συνεργασία και τη γεφύρωση τυχόν διαφορών μεταξύ των συνομηλίκων.
  3. Να βοηθούν τους μαθητές στην επικοινωνία και στη συνδιαμόρφωση κανόνων, που να διέπουν τις σχέσεις τους και τρόπων επίλυσης συγκρούσεων και αντιμετώπισης επιθετικών-βίαιων συμπεριφορών.
  4. Συνιστάται σε κάθε σχολείο να υιοθετείται ύστερα από δημοκρατική και ισότιμη διαβούλευση, με την ενεργή συμμετοχή εκπαιδευτικών και μαθητών, Σχολικός Κανονισμός, που να συνοψίζει και να εξειδικεύει τους βασικούς κανόνες συμπεριφοράς, τους τρόπους επίλυσης διαφορών και διαφύλαξης της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου. Η εκπόνηση του σχολικού κανονισμού με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων μερών είναι μια ιδιαίτερα επίπονη διαδικασία, αλλά εξαιρετικά σημαντική, διότι μέσω αυτής αναδεικνύονται τόσο η γενικότερη δυναμική του εκάστοτε σχολείου όσο και η προσέγγιση της σχολικής κοινότητας σε θέματα λειτουργικότητας και επιδίωξης καλών σχέσεων ανάμεσα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς. Ο Σχολικός Κανονισμός μπορεί να ανατροφοδοτείται ύστερα από συζητήσεις, εφόσον προκύπτει η ανάγκη διευκρινίσεων ή τροποποίησης πρακτικών που ακολουθούνται στο σχολείο.   
  5. Στο σχολείο μας, προτείνεται στην κάθε τάξη, με ευθύνη του υπεύθυνου εκπαιδευτικού, να γίνεται στο ξεκίνημα της χρονιάς μια συζήτηση με τους μαθητές για τις βασικές αρχές που διέπουν τις σχέσεις τους, τους στόχους τους και τους τρόπους επίλυσης τυχόν διαφορών, διαφωνιών, εντάσεων, παρενοχλήσεων, κ.λπ. Από τη συζήτηση αυτή μπορεί να προκύπτει ένα «Συμβόλαιο Σχολικής Τάξης», που θα αναρτάται στον τοίχο, ώστε να γίνεται επίκληση αυτού, όποτε παρουσιάζεται κάποιο πρόβλημα. Σε τακτικά χρονικά διαστήματα (π.χ. μια φορά τη βδομάδα), οι μαθητές μπορούν να συζητούν με τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό για την πορεία και εξέλιξη της τάξης ως ομάδας, των σχέσεων, των κοινών στόχων, κ.λπ.
  6. Καθιερώνονται πρακτικές ανοικτών συζητήσεων, για θέματα που δημιουργούν προβληματισμό, στις οποίες ακούγονται και γίνονται σεβαστές οι απόψεις όλων των μερών και επιδιώκεται από κοινού η εξεύρεση λύσεων που ικανοποιεί το αίσθημα δικαίου. Αναθέτουμε, έπειτα από διάλογο, επεξήγηση και καθοδήγηση, ευθύνες και αρμοδιότητες στους μαθητές ώστε να συμβάλλουν με τη θέλησή τους στην τήρηση των συμφωνημένων κανόνων. Για το λόγο αυτό, ο Διευθυντής του σχολείου και οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί προτείνεται να συνεργάζονται συστηματικά με τους μαθητές προκειμένου να επιτυγχάνεται η βέλτιστη συνεργασία για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου και την κατανόηση από όλους τους μαθητές του συμφωνημένου πλαισίου συμπεριφοράς και αντιμετώπισης τυχόν συγκρούσεων ή εντάσεων.
  7. Να δείχνουν πραγματικό ενδιαφέρον και εστιασμένη προσοχή σε όσα ζητήματα απασχολούν τους μαθητές τους.
  8. Να αποφεύγουν να κατηγορούν ή να προσβάλλουν τους μαθητές που παραφέρονται, προτιμώντας να τους εξηγούν τις συνέπειες των βλαπτικών συμπεριφορών, τόσο για τους θύτες όσο και για τα θύματα, χωρίς την παρουσία τρίτων ατόμων.
  9. Να είναι διαθέσιμοι για ατομική επικοινωνία, όταν κάποιοι μαθητές θέλουν να μοιραστούν μαζί τους ένα προβληματισμό τους, ένα περιστατικό ή ένα ζήτημα που τους απασχολεί, σε περιβάλλον που να προστατεύει την ιδιωτικότητα και το απόρρητο.
  10. Να δεσμεύονται απέναντι στους μαθητές τους για την τήρηση εχεμύθειας, σχετικά με θέματα που τους εμπιστεύονται και να εξηγούν ότι οποιαδήποτε παρέμβαση για αποκατάσταση βλάβης, θα γίνεται μέσα από συνεργασία μαζί τους, επισημαίνοντας ότι βασικό κριτήριο αποτελεί η ψυχοσυναισθηματική και σωματική ακεραιότητα των ίδιων και άλλων άμεσα εμπλεκομένων.
  11. Να διατηρούν διακριτική επικοινωνία και να συνεργασία με τους γονείς των μαθητών, ανάλογα με την ηλικία και την ωριμότητά τους, όχι μόνο ως προς την μαθησιακή πρόοδό τους, αλλά και ως προς την γενικότερη ψυχοσυναισθηματική κατάσταση και εξέλιξή τους.
  12. Να συνεργάζονται με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς για την τήρηση κοινών κανόνων, την καλλιέργεια θετικού κλίματος στο σχολείο και την ανατροφοδότησή τους, σχετικά με αποτελεσματικές μεθόδους επίλυσης συγκρούσεων και κρίσεων.
  13. Να αξιοποιούν στο δυνατό βαθμό τις υπηρεσίες και τα προγράμματα των Γραφείων Αγωγής Υγείας, Σχολικών Δραστηριοτήτων και των Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων.
  14. Να επιχειρούν την δικτύωση των σχολείων με τις υπηρεσίες και τους φορείς της τοπικής κοινωνίας και του Δήμου, που ασχολούνται με τα παιδιά, ώστε να μπορούν να αξιοποιήσουν τις υπηρεσίες τους τόσο προληπτικά όσο και όταν απαιτείται συνεργασία μαζί τους σε περιπτώσεις κρίσης.
  15. Να αναζητούν στο διαδίκτυο, από αξιόπιστες πηγές αρμοδίων φορέων, χρήσιμο υλικό το οποίο μπορούν να χρησιμοποιούν (παρουσιάσεις, βίντεο, εκπαιδευτικές ασκήσεις, βιβλιογραφία, κλπ) τόσο για την επικοινωνία μεταξύ των εκπαιδευτικών σχετικά με τις ενέργειες πρόληψης που μπορούν να αναλάβουν, όσο και για την ευαισθητοποίηση και θετική ενεργοποίηση των μαθητών τους.

 

  1. ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΩΝ ΒΙΑΣ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ (ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ- ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ)

Σε επίπεδο διαχείρισης και αντιμετώπισης περιστατικών βίας είναι σημαντική η έγκαιρη διαπίστωση τους, ώστε να είναι δυνατή μια παιδαγωγική παρέμβαση και να αποτρέπεται η κλιμάκωση του φαινομένου.

  1. Στο πλαίσιο αυτό, είναι απαραίτητο η σχολική μονάδα να διαμορφώνει από την αρχή της σχολικής χρονιάς, με τη συμβολή και σύμπραξη όλων των συμμετεχόντων (Σύλλογο Διδασκόντων, Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, μαθητές κ.λ.π.), ένα ορισμένο πλαίσιο διαχείρισης και αντιμετώπισης περιστατικών που άπτονται της σχολικής βίας και του εκφοβισμού, το οποίο λαμβάνει υπόψη του τα χαρακτηριστικά της κάθε σχολικής μονάδας, καθώς επίσης και τις ανάγκες και τα όποια προβλήματα των μαθητών που φοιτούν σε αυτήν.

Θα πρέπει επίσης να είναι νομότυπο, ευέλικτο, να βασίζεται στις αρχές της παιδαγωγικής και να περιλαμβάνει τα Πρωτόκολλα Συνεργασίας του σχολείου με υποστηρικτικά δίκτυα φορέων και οργανώσεων.            

            Προς αυτή την κατεύθυνση και οι συνέπειες που περιγράφονται ότι επιβάλλονται σε εμπλεκόμενους μαθητές σε περιστατικά βίας και εκφοβισμού, θα πρέπει να έχουν παιδαγωγικό και όχι «τιμωρητικό» χαρακτήρα.

Οι επιβληθείσες κυρώσεις σε μαθητές δεν ανακοινώνονται δημόσια, για λόγους αποφυγής της διαπόμπευσης και της προσβολής της προσωπικότητας των μαθητών. Ανάλογα δε με τη βαρύτητα του περιστατικού, μπορεί να είναι αναγκαία μια συνολικότερη παρέμβαση σε επίπεδο τάξης, στο διάλειμμα ή σε όποια άλλη δράση – πεδίο της σχολική ζωής.

  1. Γενικότερα, σε περιπτώσεις που συμπεριφορές μαθητών προβληματίζουν τους εκπαιδευτικούς, είναι απαραίτητο να ζητείται η συνδρομή καταρχήν των αρμοδίων Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου (Σ.Ε.Ε.) και των Σ.Ε.Ε. Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης.
  2. Το σχολείο μας συνεργάζεται και με τους Συντονιστές Δράσεων που βρίσκονται στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Π.Ε. και Δ.Ε. και ενημερώνουν αν πρόκειται για περιστατικά αυξημένης βαρύτητας.
  3. Στόχος της συνεργασίας μεταξύ των δικτύων και της σχολικής κοινότητας, είναι ο σχεδιασμός και ανάπτυξη στοχευμένων δράσεων μέσα στη σχολική κοινότητα.

Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να επιδιώκεται, να ενθαρρύνεται και να διευκολύνεται η συνεργασία των σχολικών μονάδων με τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., τις ψυχοκοινωνικές υπηρεσίες των Δήμων, το Συνήγορο του παιδιού, και το Χαμόγελο του παιδιού κ.λ.π.).

  1. Στις περιπτώσεις όπου κρίνεται απαραίτητη η συνδρομή ψυχοκοινωνικής υπηρεσίας για την αντιμετώπιση προβλημάτων σε επίπεδο ανηλίκου (συναφή ψυχοσυναισθηματικά ζητήματα) ή/και οικογένειας (δυσλειτουργίες και σύνοδες συμπεριφορές)
  • γίνεται πρόταση στους γονείς για προσφυγή σε δημόσιες υπηρεσίες της κοινότητας.
  • Εφόσον δεν υπάρχει ανταπόκριση από τους γονείς, η πρόταση αυτή μπορεί να λάβει χαρακτήρα γραπτής σύστασης, με την υπενθύμιση του καθήκοντος των γονέων να συνεργάζονται με το σχολείο και κάθε αρμόδια υπηρεσία για το συμφέρον των παιδιών τους.
  • Αν το σχολείο διαπιστώσει ότι σοβαρά προβλήματα στην οικογένεια εμποδίζουν τη λήψη κατάλληλων μέτρων για την φροντίδα του μαθητή, μπορεί να ενημερώσει την εισαγγελία ανηλίκων, για την περαιτέρω διερεύνηση της πιθανότητας ο γονεϊκός ρόλος να ασκείται πλημμελώς και για την λήψη των αναγκαίων πρόσφορων μέτρων (Α.Κ. 1532).
  1. Όταν μαθητής αναφέρει σε εκπαιδευτικό κατ’ ιδίαν, ενέργειες βίας ή απειλές σε βάρος του ή μεταξύ άλλων μαθητών,
  • ο περαιτέρω χειρισμός θα πρέπει να είναι προσεκτικός και με τρόπο που δεν θα εκθέτει τον αναφερόμενο ανήλικο.
  • Συνιστάται να συμφωνείται με τον μαθητή, που κάνει την καταγγελία, ο τρόπος παρέμβασης και να ακολουθεί κατ’ ιδίαν συνάντηση και με τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους μαθητές.
  • Ανάλογα με την βαρύτητα των ενεργειών, τα περιστατικά μπορεί να γίνουν αντικείμενο χειρισμού σε επίπεδο τάξης, σε επίπεδο Διεύθυνσης του σχολείου, σε επίπεδο Σχ. Συμβούλου ή και σε επίπεδο Συντονιστή Δράσεων της Περιφερειακής Δ/νσης Π.Ε. & Δ.Ε. Αττικής, όταν πρόκειται για περιστατικά αυξημένης έντασης, συχνότητας ή βαρύτητας.
  1. Για περιστατικά που λαμβάνουν χώρα εκτός της σχολικής μονάδας, όπως στην είσοδο-έξοδο του σχολείου, σε δρόμους ή πλατείες ή/και στο διαδίκτυο, το σχολείο έχει δυνατότητα παρέμβασης,
  • εφόσον προκαλούνται προφανείς ανεπιθύμητες συνέπειες και στη σχολική ζωή και καθημερινότητα, όπως π.χ. απειλές, εκφοβισμός, στοχοποίηση μαθητών, κ.λπ.
  • Στις περιπτώσεις αυτές, εφόσον τα περιστατικά υποπίπτουν στην αντίληψη, ή/και τίθενται υπόψη των εκπαιδευτικών, οι ενέργειες τους είναι σκόπιμο να κατευθύνονται κυρίως στην συμφιλίωση, την αποτροπή επανάληψης των πράξεων που προξενούν δυσάρεστα συναισθήματα σε μαθητές, και την αποκατάσταση τυχόν βλάβης που έχει προκληθεί (π.χ. με ρητή έκφραση συγνώμης, κ.λ.π).  
  1. Σε περιπτώσεις επιθετικών συμπεριφορών που εμπλέκουν ή/και επηρεάζουν σημαντικό αριθμό μαθητών, είναι σκόπιμο το σχολείο να λαμβάνει μέτρα πέρα από την διαχείριση του περιστατικού, για την εκτόνωση της έντασης που τυχόν δημιουργείται στο σχολείο, αλλά για τη σαφή εμπέδωση εκ μέρους των μαθητών των αρχών και αξιών, που οφείλει να προασπίζεται και να εφαρμόζει ολόκληρη η σχολική κοινότητα (όπως π.χ. η απαγόρευση της βίας και των ρατσιστικών συμπεριφορών). Τέτοιες ενέργειες μπορεί να είναι συζητήσεις, εργασίες, προβολές, κ.α.

 

Αντίγραφο του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας αποστέλλεται στο/η Συντονιστή/ίστρια Εκπαιδευτικού Έργου και Παιδαγωγικής Ευθύνης, στο Διευθυντή Εκπαίδευσης, στο Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων, τη Σχολική Επιτροπή και το Δήμο, αλλά και στους τοπικούς κοινωνικούς, επιστημονικούς ή πολιτιστικούς φορείς που δραστηριοποιούνται στην τοπική κοινωνία που ανήκει το σχολείο.

 

Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ

 

 

 


Εγκρίνεται

Λάρισα    ......../......./ 2023

Λάρισα    ......../......./ 2023

Ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου και Παιδαγωγικής Ευθύνης

 

 

 

 

Ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας.